bingxiang/冰箱

「ビンシャン」と読みます。中国語で冷蔵庫のことです

Being Autistic on Earth/発達障害者の孤独

発達障害者の孤独 

今日昼の休憩時間に、スティングの曲「イングリッシュマン・イン・ニューヨーク」を聴いていた。ふと、ぼくは「自分自身もたぶん『合法的な異邦人』なのかもしれないな」と思った。自分が発達障害者だからだ……ぼくはぼくの生活の中で奇妙な、とても「凝った」やり方を取り入れて生きている。たとえば、ぼくは日本人でここは日本なのに英語でメモパッドにメモを書いている。ぼくの同僚の方は「あなたの脳みそは私たちとは違うんだね」と言う。どう答えていいのかわからないけれど、たぶんぼくは文字通り別の星から来た異星人なのかなとも思う。

「イングリッシュマン・イン・ニューヨーク」の主人公は彼のやり方を厳格に守って生きている。ぼくもまた、自分のやり方に沿って生きている。ぼくはマンガを読まない。夏目漱石のような古い作家の本を読んで暮らしている。ぼくはFacebookで毎日日記を書く。ときどき、それがストレスフルに感じて発達障害者が集う共同体あるいは惑星に帰れたらいいのにと思ってしまう。ぼくが「母国」「母なる地」と呼べるところへ……でも、承知のとおりそんな甘美な祖国はぼくにはない。

ならば、ぼくはこの人生を深い、深刻な孤独に耐えて生きなければならないのだろうか? いや、いま、ここには現に別世界がある。仮想現実世界だ。いま、ぼくはオンラインで哲学や文学やライフハックを語るミーティングを他の方と楽しむ。インターネットはぼくたちを会わせてくれる……そして、Discordや他のSNSを通して、ぼくは他の発達障害者と会いたいと思うようになった。もしこのリアルワールドだけで生きなければならなかったとしたら、ぼくは自分が深刻な変人だと思う偏見に悩まされて殺されていただろう。でもいま、ぼくはこの人生を自分のやり方を守ってぼくらしく生きればいいのだと思うようになったのだった。

 

Being Autistic on Earth 

At the lunchtime today, I listened to Sting's song "English man in New York". Suddenly, I had an idea that I am also "a legal alien" because I am an autistic. I have various strange and "brainy" manners in my life. For example, although I am Japanese and this is Japanese society, I have been trying to write my idea down in English on my memo pad. My co-workers say to me, "Your brain is really different from ours". I can't answer to them clearly, but maybe I am truly, literally "alien" from any outer planet.

The main character in "English Man in New York" lives his life with following his manners strictly. Me, I am also following my manners. I never read the manga, but read various classical authors like Souseki Natsume, a Japanese one. Also I've been writing in my journal every day on Facebook. It's often so stressful for me that I wish I could go back to any community or planet autistic people get together. The one I could call as the mother country, my mother land... But as you know, there is never being that kind of sweet one for us.

Then, I have to live this life with enduring deep, serious solitude? No, now there is certainly the another world. The virtual reality. Now I'm enjoying the meetings with other people to talk about philosophy, literature, and lifehacks online. The internet enables us to meet each other... And now, on using Discord or other social media, I started thinking that I want to meet other autistic people. If I lived this life facing the real world only, I would be killed by the bias which suffered me as a serious stranger. But now I can find that I can follow MY manners to live my life as I want to live.