bingxiang/冰箱

「ビンシャン」と読みます。中国語で冷蔵庫のことです

Everybody must be multiple/複雑で単純なぼくたち

複雑で単純なぼくたち

時々、ある人たちに賢いと言われることがある。そう言われるたびに、ぼくは会社で一緒に働いておられる方がどう考えるか想像し始めてしまう。耳を疑って、ぼくに言うだろう。「あなたはいままで出会った中でいちばんアホな人間だ」と。いつも書いているように、ぼくはこの自分自身を2つに割りたいと思ってしまう。この私的で子どもっぽく、賢い詩人人格と公的な、愚かで忠実な人格に。

ならば、ほんとうのぼくはその2つの自分自身の真ん中に立っている……そう思う。このことについて考えれば考えるほど、ぼくの頭はこんがらがる。このことをぼくは、友だちの1人に相談したことがある。彼女は言った。「私について言ってる人は象の一部を触っているようなもの。彼らには象の全体なんて見えません」。

ぼくはぼくの好きな歌の1つ、スクリッティ・ポリッティの「Boom! There She Was」を連想する。ヴォーカリストは高いトーンのクリアな美声で、「ぼくがどう誤解していたか知りたい。そうしたい」と歌う。ああ、ぼくはぼくのことを賢いと語る人を間違っていると言えるだろうか? あるいはぼくのことをバカだと言う同僚を間違っていると言えるだろうか? たぶん……でも、ぼくは両者の真ん中、センターに立ちたい。ぼくは賢くて愚かだ。忠実でゆがんでいる……シェイクスピアマクベス』みたいに。

なら、ぼくはこの複眼的な視点を他の人にも採用できる。みんな、少なくとも2つ顔を持つ。あるいは3つ、4つ……でもそうした複数の顔が濃縮されて1つになる。みんな1つの顔を持つ。そしてそれを他人に見せるカードとして持ち歩く。ああ、ぼくの言っていることがわかるだろうか。つまり、ぼくはそんな単純な人間じゃないということだ。真実はいつも単純なものである、としても。


Everybody must be multiple

Sometimes, some people say to me that I am smart. Anytime I am said so, I tend to imagine how would my co-workers of my company think. They would doubt their ears and say to me "For us, you are one of the dumbest dude we've met until now". As I always write, I start feeling like I have to divide/split this myself into two ones. The private, childish, and smart poet one and the public, dumb, and dutiful worker one.

Then, the real I is standing in the middle/center of these two selves... I guess so. The more I think about this issue, the more I get confused. Once I asked/consulted about this to one of my friends. She said to me, "The people who are saying about me are like the ones who are touching each part of the large, really large elephant. They can't see the total elephant itself".

I remember one of my favorite songs. Scritti Poritti's "Boom! There She Was". The vocalist sings by his high, clear and beautiful voice. "I wanna understand how I misunderstood and and I like it". Oh, then can I judge the people who judge me as smart as wrong? Or, can I say that my co-workers who judge me as the dumbest as wrong? Maybe... But, TBH I want to stay standing on the middle/center between both opinions. I am smart, and fool. I am dutiful and wicked... Like Shakespeare's "Macbeth".

Then, I can use this multiple points of view to other people. Everybody can have at least two faces. Or three, four... But those multiple faces are condensed into one. Everybody has only one face, and they carry it as a precious card to show others. Oh, my... Could you see what I am saying? In short, I am not just simple person even though the truth must always be simple.