bingxiang/冰箱

「ビンシャン」と読みます。中国語で冷蔵庫のことです

Ghost in Me/ぼくの中の霊体

ぼくの中の霊体

自分の考えをこうして書き留めていて、ぼくはぼくの記憶のメカニズムあるいは技術が謎めいた深い力を持っていることを感じる。たとえば、ぼくは日本に住んでいて基本的に日常生活は日本語を使っている。ぼくはめったに「この日本語を英語にしたらどうなるんだろう」なんて考えない。でももしぼくが英語を使い始めたら、ぼくの脳のどこかで「英語の霊体」が働き始める。もちろん、ぼくは英語を練習している。でもならば、どうしてぼくの練習はこんなふうにぼくが英語で意見を述べることを助けてくれるのか。言い換えれば、ぼくたちは外国語をマニュアルを使って学んでいかないといけないのか。ぼくはわからない。それぞれの人たちはみな「彼らなりの道」を見つけないといけない。学んでいくために。

かつてぼくはこの謎の理由を見つけようとした。なぜぼくの脳はこう働くのか……そしてぼくは脳科学を少しずつ学んだ。たぶんぼくの発達障害の事実もこれに関連している。これらの科学的な説明はぼくの心には響かなかった。この問いは危険だと思った。なぜならそれはほぼ「なぜぼくはぼくなのか」「なぜぼくの脳はこんな感じなのか」、そして「なぜぼくはこんななのか」という主張へつながる。でもこれらの質問に「普遍的で絶対的な解」? あるんだろうか。

そう……ある意味、これらはぼくの愚かしい態度から出たものかもしれない。なぜならぼくたちはこれらの質問をわざわざ日常生活にまで落とし込んで平和に解決したいとは思わないからだ。ぼくが大人になった時、ぼくはこれらの考えが哲学と呼ばれることを発見した。なぜ世界は存在するのか。なぜぼくたちは言葉を介して意志を伝えられるのか。なぜ、なぜ、なぜ。これはオアシスの「シャンパン・スーパーノヴァ」みたいだと思う。あるいは、原初的な意味においてぼくは子どもで、だからカネを稼ぐことに未だ興味を持てない(金銭管理に問題があることは認めるにせよ)。

子どもであるぼく……思えばほんとうに変わり者だった。ぼくは否定しない。ただ、このへんてこを貫く態度はいつもぼくと隣り合わせ。この自分自身の自我の片割れ。この事実は否定できない。ああ、ぼくはとても深く考えている。そしてぼくのアイデアや書くものはよく脱線してしまうのだった。いま、ぼくはこの特徴が単純でマジカルな言葉、「自閉症」で片付くのを説明できる。自閉症。でもぼくはこの言葉を最終的な解決としては受け取れなかった(誰かが築き上げた人工的な概念だ)。ぼくの質問は常にこんな感じで続く。ブギ・ダウン・プロダクションのように、ぼくも「ぼくはとても深く考えてます」と言う。

 

Ghost in Me

When I write my idea down like this, I deeply feel that the mechanism/skill of my memory has a certain mysterious/profound power. For example, I live in Japan and basically use Japanese in my daily life. I rarely think like "How can I say this Japanese word in English?". But when I start using English, somewhere in my brain the "English ghost" also starts working. Of course, I usually do the practice of using English. But then, why does my practice enable me to let our my opinions in English like this? In other words, Can we learn any foreign language effectively by using manuals? I don't agree with this? Each person should find their own personal and individual way to learn (even though the languages are basically used as the "communication tool" for us).

Once I tried to find the reason of this mystery. Why does my brain work like this... and I learned brain science step by step. Maybe the fact of being autistic could be related with this, too. But these scientific explanation didn't fit my mind. Yes, this asking could be dangerous because this is almost the same question as "Why I am I?", "Why my brain is like this?", and "Why am I like this?。". But these questions could have any "universal" truth/answer?

Yes... In a way, these are basically the ones from my silly attitude. Because we don't have to ask these questions for living our life peacefully. When I became an adult, I found that these ideas can be called as philosophy. Why does this world exist? Why can we deliver our wills by words?... Why, why, why. This reminds me of Oasis' "Champagne Supernova". Or, basically/primaly I'm a kid. So I still can't find any interest in earning money (even though I have a lot of problems of money management).

I've been a kid... then I must be a really strange, weird kid. And I won't deny this. But this strangeness is always standing by me. It is a part of this self. This fact can't be denied... Oh my! I'm thinking so deeply, and as you know my idea/writing often goes to various wrong and wasteful side topics. Now we can explain this character as a simple, magical word/term. Autism. But I'm too strange to accept this word as the final solution. Why autism exists? (It is an artificial concept somebody had created). My questioning always goes on like this. Like Boogie Down Production, I say "I think very deeply".