bingxiang/冰箱

「ビンシャン」と読みます。中国語で冷蔵庫のことです

Five Faces/5つの顔

5つの顔

ふと、ぼくは自分自身のことを思った。なぜかはわからない。だけど、たぶんぼくはフェルナンド・ペソアのことを考えたからだ。彼は少なくとも15の名前を使い分けて彼の詩をそれぞれ違ったスタイルで書いた。ぼくは思った。「ぼくも別の名前がほしい。そうすれば別のスタイルで違ったものが書けるんじゃないか?」。これはぼくが自分自身の中で少なくとも5つの顔を持っていることから来ている。

ぼくはいくつの顔を持っているのかわからない。もしぼくが名付けられるなら、名をこうやってつけるだろう。「子ども」「哲学」「詩」「文学」そして「政治」だ。「子ども」はいつもぼくをいらいらさせる。というのは彼がエッチで欲張りな性格だからだ。「哲学」はぼくにさまざまな深いことを考えさせてくれる(時々それはドツボにはまってしまう)。「詩」はぼくの意識の表面に最近現れた。「文学」は本が好きなブッキッシュな自分だ。「政治」な自分はぼく自身をコントロールして世界に関わり合わせていく(たとえば「選挙に行きなさい」、というような)

では、別の言い方をすればぼくはそうした5つの自己/要素の混合で成り立っている……これはヘンだろうか? あるいは新しい発見だろうか? このインターネット時代、ぼくたちは自分たちにヘンな名前を与えてどれくらい自分たちが賢いか競い合っているのかもしれない(ひらたくいえば賭けだ)。そして、ぼくはこの外界に自分を表現するために「踊る猫」という名前をつけたのだった。いまは、皆がいくつかの名前や人格を1人の中に有している時代である。もちろん、この講義は目新しいものではない。インターネットによってはっきり見えるようになった。

でも……この「名付け」のアイデアをぼくはナンセンスだと思ってもいる。なぜならペソアをなぞることで、それぞれの名前に合わせて1人の精神を割っていくのは抵抗がある。それはこの自分を硬い、静謐なものと捉えるからだ。ほんとうに自分とはやはりそんなものいなくて、ぼくとは液体もしくは煮えたぎるマグマなのかもしれない。形がなく、雲のような……ここまで考えた。

 

Five Faces

I suddenly thought about myself. I can't see the reason why, but maybe I had thought Fernando Pessoa, who had used at least 15 names to write his poetry in different styles. I thought "Can I name myself another one to write new one in different style?". It might be because I have lived this life by using at least six faces to express myself.

I can't see how many faces I am having exactly. If I can name them, I will name as CHILDISH, PHILOSOPHICAL, POETICAL, LITERAL, and POLITICAL. CHILDISH is the one which always "annoys" me because of his lewd and greedy character. PHILOSOPHICAL always lets me think about various profound idea (sometimes it goes too deep). POETICAL appeared on the surface of my mind recently. LITERAL one is the bookish self which loves reading books. POLITICAL self often controls me to commit the world (For example, it lets me to go to vote).

Then, in other ways I have been consisted by the mixture of these five selves/essences... But is it strange? Or is it a new noticing? In this internet era, we are getting used to name ourselves any unique name which can show how great we are. And also, I had named myself as "disco cat" to express myself to the outer world. Now is, in a way, the era everybody might have a few personalities or names within oneself. Of course, this opinion is not new. But the internet made it visible.

But... I also think about this idea of naming myself as nonsense. Because, by following Pessoa, to separate self essence into each name can mean that to treat this self as a solid, static thing. I don't agree with that idea. The true I is just like liquid, or boiling magma, in other words it's shapeless like a cloud... This is the idea today I had.